Thursday 28 November 2013

Keaslian Telefon Kita

Zitron atau Avaxx adalah pembekal Nokia yang sah di Malaysia. Ia boleh dikategorikan sebagai original set. Cara untuk menyemaknya ialah dengan membuka belakang hp tersebut dan tengok di bahagian bawah bateri. Jika terdapat sticker yang berkilat dan diperhatikan secara teliti, akan ada tulisan Avaxx atau Zitron pada sticker tersebut. 

Kebanyakan pelanggan akan bertanya, "Nokia ni buatan China atau ori?" Sebenarnya, kebanyakan model hp di buat di China dan India. Mungkin kerana kos buruh agak  murah di sana. Saya pun tidak pasti. Tetapi untuk mengenal pasti ke orginiliti hp tersebut adalah melalui sticker.

AP pula bermaksud Approved Product. Ia juga mempunyai sticker tetapi yang ditulis adalah selain Avaxx atau Zitron.  Ia dibenarkan kerana ia di hasilkan melalui kilang yang sama. Kualiti juga menyerupai hp original. Yang dikatakan ia adalah AP adalah kerana jika ia terdapat sedikit kecacatan pada hp ori tersebut, ia akan diasingkan dan di kategorikan sebagai AP. Anda jangan salah faham mengenai kecacatan tersebut. Contohnya, jika dalam proses penghasilan hp original tersebut ada terdapat housing yang tak sempurna, maka ia akan diasingkan dan dijual sebagai AP.

Jika ditanya apa kelebihan Avaxx atau Zitron, kelebihannya ialah  jika dalam  masa 'warranty' terdapat masalah yang bukan disebabkan kecuaian kita atau kecuaian kita sendiri, hp itu akan dihantar Nokia Service Centre di mana-mana di dalam Malaysia. Atau juga anda boleh servis di mana-mana pusat servis yang dilantik tadi. Alat ganti yang disediakan juga adalah original. Tempoh warranty merangkumi hp, charger dan handsfree.
Gambar Contoh 

Bagi AP pula, jika berlaku masalah, anda hanya boleh merujuk di kedai yang anda beli hp. 

Pengedar dan pusat service Samsung juga adalah Samsung sendiri. Selama saya menjual telefon Samsung, kesemunya adalah buatan Samsung. Tidak kira model paling murah sekalipun, ia adalah buatan Samsung.


  Gambar Sebenar


Ada lagi cara untuk menyemak hp anda iaitu1. '

***Taip *#06#

2. Akan keluar IMEI number ( International Mobile Equipment Identity)

3. Semak no IMEI anda, pada kedudukan ke 7 dan 8. Contoh, 358671017470473

4. Kedudukan no 7 dan 8 adalah seperti ******01*******

5. Untuk semak sama ada phone korang ori atau tidak, check kod di bawah.


•02 atau 20 : dari China = LOW QUALITY

•08 atau 80: dari Germany = FAIR QUALITY

•01 atau 10: dari Finland = VERY GOOD

•00 atau 03 oatau 04: dari kilang asal handphone = BEST MOBILE QUALITY

•13 : dari azerbaijan =VERY BAD QUALITY & DANGEROUS FOR HEALTH

*** diceduk dari google sahaja. Yang di atasnya adalah hasil dari belajar dengan guru telefon.
Ini sekadar berkongsi maklumat. Jika anda ada maklumat tambahan bolehlah berkongsi dengan saya. Atau jika anda merasakan ada kesilapan dalam perkongsian maklumat di atas, saya berharap anda sudi memperbetulkannya.

No comments:

Post a Comment