Friday 29 November 2013

Kenduri Kahwin

Hari ini daripada pagi hingga ke petang, saya menyemak di rumah jiran. Esok akan ada kenduri. Hari ini adalah untuk persiapan akad nikah malam ini dan majlis kenduri esoknya. Saya jarang - jarang dapat sertai gotong - royong ni. Perasaan segan nak bergaul dengan orang ramai. Nasib baik tuan rumah jemput sendiri.
Pada mulanya saya ingatkan dia jemput untuk makan kenduri sahaja. Lepas tu baru saya tahu bahawa saya dijemput untuk membantu pakcik tadi membuat persiapan. Suasana kalau bergotong - royong memang meriah. 

Saya sedar, saya tidak boleh asyik dengan perniagaan saya hingga terabai aktiviti sosial saya. Saya kurang berkawan, jadi gotong - royong ini peluang untuk lebih mengenali dan merapatkan hubungan antara jiran. Seronok sebenarnya apabila berkumpul beramai - ramai. Sebagai orang muda dalam kumpulan gotong - royong tadi, saya memang banyak berdiam. Hanya bertanya yang perlu. Segan nak menyampuk cakap orang tua. Biarlah hari ini dihiburkan dengan keletah dan suara meraka sahaja.

Esok adalah hari besar untuk tuan rumah tersebut, dan saya ditugaskan menjadi penyambut tetamu. 

Jumpa lagi esok ya. 
Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment