Friday 29 November 2013

Kesedihan Tidak Dapat Menyambung Ijazah diganti Dengan Sesuatu

Apabila saya selesai habiskan diploma. Saya masih membantu mak di kedai. Apabila saya suarakan hasrat hati untuk bekerja makan gaji, mak adalah orang pertama tidak membenarkan. Sayu hati rasanya. Kemudian, selepas dapat surat untuk sambung ijazah, mak juga meminta saya tidak meneruskannya. Mak tidak memaksa, tetapi dari percakapannya berat hati membenarkan saya.

Saya sedih mengenangkan nasib saya. Tapi mak saya sering menerapkan kedalam fikiran saya mengenai kebaikan meniaga. Lagipun kalau saya kerja, adakah saya boleh mengikut jadual yang ditetapkan orang lain?

Kemudian saya meniaga seperti biasa disamping mencari peluang baru untuk diceburi. Dalam masa yang sama, perasaan was- was masih menganggu fikiran, adakah apa yang saya buat itu betul? Haha, saya pun konfius dengan diri saya. Apa yang saya lakukan, jarang orang bangsa saya buat. Kebiasaannya bangsa India(jarang orang Melayu buat)  yang buat kiriman wang ke Indonesia, tapi saya boleh buat. Kedai telefon banyak dipelopori oleh bangsa Cina ( Melayu ada tapi tak banyak). Saya juga buat tetapi masih terlalu banyak yang saya harus belajar. Kerana teknologi ni selalu akan ada pembaharuan. Kreativiti dan inovasi menjadikannya sentiasa baru.


No comments:

Post a Comment