Wednesday 18 December 2013

Dokumen

Assalamualaikum.

      Walaupun saya sudah mendaftarkan perniagaan saya dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) tetapi saya masih belum berdaftar dengan Lembaga Hasil dalam Negeri. Saya baru tahu ia adalah satu kewajipan. 

      Kini saya sibuk dengan mengemas kini dokumen tahunan perniagaan saya. Saya ni masih baru, jadi apa yang saya lakukan ialah mengasingkan resit - resit mengikut pembekal. Oleh kerana saya menjual kad tambah nilai, telefon dan aksesori, maka fail yang diperlukan tidak banyak dan tidak memeningkan. Saya juga membuat akaun kira - kira setiap hari. 
     
      Cuma saya masih tak tahu untuk membuat akaun balancing. Dan saya rasa, saya tak perlu lakukannya. Tapi jika perniagaan saya semakin meningkat, saya memerlukannya. 


No comments:

Post a Comment